Pkm Program Kemitraan Bagi Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Pembelajaran Berbasis Karakter Kearifan Lokal Di Paud Danica Kids School Tamalanrea Makassar
Abstract
Partners of this Community Partnership Program (PKM) are UKM with Danica Kids school teacher in Tamalanrea District, Makassar. The problem is that Kids school teachers have not been skilled in designing learning to shape children's character based on children's literature that has the character of local wisdom in designing assessment tools and child development based on Multiple Intelligences. This service aims to help Kids school teachers skillfully design learning to shape children's character based on local wisdom and design assessment tools for child development based on Multiple Intelligences. The method used is training in designing learning materials based on children's literature for the formation of early childhood characters based on local wisdom and workshops on assisting the implementation of Multiple Intelligences-based child development assessments. Activities carried out in the form of Tutorials, Workshops, Simulations, Implementation, and Mentoring. This PKM partnered with a Danica Kids school teacher in Tamalanrea District, Makassar. The target that has been achieved is that teachers are skilled in designing children's literature-based learning tools for early childhood character building based on local wisdom and then implementing them for children and assessments of child development based on Multiple Intelligences to measure children's development as a whole and integrated.
References
Anhusadar, La Ode .2013. Jurnal Al-Ta’dib. Asessment Dalam Pendidikan Anak Usia Dini . Vol. 6 No. 1 Januari-Juni
Anita, Yus. 2014. Model Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Astuti, Wahyuni Tri. 2016. Pembelajaran Anak Usia Dini Berbasis Multiple Intelligences di TK Tunas Harapan Tambakrejo Ngaglik Sleman Jurnal Pendidikan Madrasah, Volume 1, Nomor 2, November 2016.
Badan PSDMPK-PMP Kemendikbud. 2013. Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kemendikbud.
BPSDMP PMP. 2012. Laporan Penilaian Perkembangan Anak di Taman KanakKanak. Bandung: PPPPTK TK dan PLB Kemendikbud.
Citraningtyas, Clara Evi. 2013. Membangun Karakter Bangsa Melalui sastra
Anak Rekonstruksi. Purwokerto: Universitas Muhammadiyah.
Fadlillah, Muhammad. 2014. Desain Pembelajaran PAUD. Yogyakarta: Ar-ruzz Media. Gardner,Howard.1983. Frames Of Mind The Theory of Multiple Intelligences. NewYork: Basicbooks.
Isjoni. 2010. Model Pembelajaran Anak Usia Dini. Bandung: Alfabeta.
Jist (ed.). 2006. Young Person’s Character Education Handbook. Indiana Polis: JIST Publishing.
Kemendikbud RI. 2014. Buku Panduan Pendidik Kurikulum 2013 PAUD Anak Usia 4-5 Tahun. Jakata: Kemendikbud.
Lukens. 2003. Cerita Anak tradisional. Jakarta: Erlangga
Manispal. 2018. Menjadi Guru PAUD Profesional. Bandung: PT Remaja
Rosdakarya Miller, Marie-Therese, Madonna M.Murphy, and Sharon L.Banas. 2009.Managing Responssibilities. New York: Chelsea House Publisher.
Micthell.2003. Sastra Tradisional. Jakarta: Erlangga
Nurgiyantoro, B. 2005. Sastra Anak : Pengantar Pemahaman Dunia Anak. Yogyakarta: Gajah Mada University Press
Raatma, Lucia. 2013. Caring. Michigan: Cherry Lake Publishing.
Sudijono, Yuliani Nurani. 2009. Asesmen Perkembangan Anak Berbasis Kecerdasan Jamak. Makalah. Semiloka PAUD Maret 2009. Bandung: Direktorat PAUD.
Sweeney, Kathryn A. 2016. Cultural Naming Practices In Children's Literature
Copyright (c) 2022 Juanda Juanda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Para penulis yang menerbitkan artikelnya di SENADA : Semangat Nasional Dalam Mengabdi setuju dengan ketentuan berikut:
Penulis memegang hak cipta dan memberikan hak kepada SENADA : Semangat Nasional Dalam Mengabdi untuk publikasi pertama dengan karya yang secara simultan dilisensikan di bawah Lisensi Creative Commons Attribution License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ini berarti, di bawah lisensi CC-BY-NC, penulis mengizinkan, diizinkan, dan didorong untuk:
- Menyesuaikan karya dan berbagi untuk yang lain (materi dan isi publikasi);
- Masuk ke dalam pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (mis., Postingkan ke repositori institusional atau terbitkan dalam buku)
- Menerbitkan pekerjaan mereka secara online (mis., Dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
Para pengguna (redistributor) SENADA : Semangat Nasional Dalam Mengabdi diharuskan mengutip sumber asli, termasuk nama penulis, SENADA : Semangat Nasional Dalam Mengabdi sebagai sumber awal publikasi, tahun publikasi, nomor volume, edisi , dan Digital Object Identifier (DOI).